گفتگوی دکتر حسنوند، رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا، با جام جم در خصوص وضعیت آلودگی هوا
سوء مدیریت به آتش آلودگیهوا میدمد/ رکورد شکنی آلودگیهوا در ۴ سال متوالی
به گزارش جام جم آنلاین و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشکده محیط زیست، دکتر محمدصادق حسنوند رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص آلودگی هوا عنوان میکند:
آلودگی هوا هر سال بیش از گذشته جان شهروندان را به بازی میگیرد، زیرا اقدامات مسئولان برای کاهش آلودگی هوا به اجرای برنامههای نمایشی محدود شده است و تاکنون برنامه مناسبی برای کاهش چشمههای آلودگی هوا مانند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اجرا نشده است.
دادههایی که در دسترس محققان است، نشان می دهد از 1398 تا 1401 روند افزایشی غلظت آلایندههای هوا را داشتهایم و در این مدت رکورد زدهایم، یعنی در چهار سال متوالی شاهد افزایش غلظت آلایندههای هوا بودهایم.
این درحالی است که کارشناسان هشدار میدهند که غلظت آلایندههایی مانند ذرات PM2.5 بیسابقه بوده است و در سال 1401 نسبت به سال 1400 بیش از 20 درصد افزایش داشته است.
در سال 1400 میانگین غلظت ذرات PM2.5 حدود 30 میکروگرم بود. اما در سال 1401 این میزان به حدود 38 میکروگرم رسیده است که نشان میدهد به طور میانگین افزایش 20 درصدی را در ایستگاههای مختلف شاهد بودهایم.
این درحالی است که در کشورهای دیگر دنیا مسئولان برای کاهش غلظت آلایندهها تلاش میکنند و دستکم آنها را ثابت نگه میدارند. اما در کشورمان شاهد رشد بیش از 20 درصدی آلایندهها هستیم! نگران کنندهتر اینکه در بسیاری از شهرهای کشور ایستگاه فعال سنجش آلودگی هوا وجود ندارد و نمیتوان درباره شرایط آلودگیهوا در این مناطق بدرستی اظهار نظر کرد.
انباشت منابع انتشار آلودگی سبب این شرایط شده است و به نظر میرسد امسال نیز شاهد افزایش آلودگی هوا خواهیم بود، زیرا اطلاعات موجود نشان میدهد تاکنون اقدام قابل توجهی برای تغییر شرایط انجام نشده است. به عبارت دیگر کارشناسان تأکید میکنند که تاکنون برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اقدامی انجام نشده و توسعه حمل و نقل عمومی نیز از مقام شعار فراتر نرفته است.
برای نمونه آمار از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تقریباً به صفر رسیده است و نهادهای مسئول به نوعی قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را دور میزنند. بنابراین در چنین شرایطی این انتظار که آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد، انتظاری غیر منطقی است و نباید توقع داشت که معجزهای رخ بدهد.
اقدامات نمایشی مانند برقی کردن حدود 50 دستگاه موتور سیکلت یا اضافه کردن چند دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تأثیری در حل مشکل آلودگی هوا ندارد.
بخشی از این مسأله به مشکلات اقتصادی و تحریمهای ظالمانهای بر میگردد که کشورمان با آن رو به رو است و سبب شده که نتوان از فناوری روز دنیا برای حل این مشکلات استفاده کرد.
واقعیت این است که کشورهای دیگری که شرایط اقتصادی ما را دارند، توانستهاند با اجرای برنامههای علمی و کمک گرفتن از متخصصان با یک شیب ملایم میزان آلودگی هوا را کاهش دهند. در واقع راه حل کنترل آلودگی هوا ساده است و مسئولان با از رده از خارج کردن خودروهای فرسوده و توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی میتوانند، قدمهای مناسبی برای کاهش آلودگی هوا بردارند. اما در کشورمان قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را دور میزنند و برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز اقدام مناسبی انجام نمیشود.
بنابراین کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی نباید به کاهش آلودگی هوا امیدوار بود و به احتمال زیاد اگر در روزهای پیشرو شاهد بارش باران یا وزش باد نباشیم، آلودگی هوا بیش از گذشته زندگی شهروندان را تهدید خواهد کرد.
متن کامل خبر را می توانید با اسکن کردن تصویر بارکد زیر مشاهده نمایید.
ارسال به دوستان